مدیریت دانشگاهی

۱۳۸۸/۰۹/۲۶

خبرگزاری مهر، مدتی پیش تحلیلی آمار گونه‌ای بر میزان سنوات پایداری ریاست دانشگاه‌های کشور در مقایسه با دانشگاه‌های جهان انجام داد. این بررسی بدون درنظر گرفتن عوامل دیگر از جمله تخصص، سوابق، کیفیت مدیریت، بازدهی و ... تنها به بررسی عددی میزان سالهای نشستن افراد بر کرسی مدیریت دانشگاه‌های ایران و جهان است.
در این بررسی ادعا شده است که 9 دانشگاه برتر دنیا و 9 دانشگاه برتر کشور با یکدیگر مقایسه شده‌اند که این گفته آنها حداقل در مورد دانشگاه‌های برتر دنیا صدق نمی‌کند و می‌توان گفت 9 دانشگاه از میان دانشگاه‌های برتر دنیا با 9 دانشگاه از میان دانشگاه‌های برتر کشور مقایسه شده‌اند.

برای مقایسه بهتر لازم است رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا را از دو لینک زیر بینید و ملاحظه کنید این مدیریتها جایگاه این دانشگاه‌ها را در کجای این رتبه‌بندی‌ها قرار داده است:

http://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2009/results

http://www.arwu.org/ARWU2009.jsp

لازم به ذکر است از ایران تنها دانشگاه تهران و شریف در این رتبه‌بندی‌ها حضور دارند که تهران در رتبه 368 و شریف در رتبه 501-600 قرار دارد (که البته پیشرفت قابل ملاحظه‌ای است که تا دوسال پیش هیچ دانشگاه ایران در این رتبه بندی 1000تایی وجود نداشت). به نظر می‌رسد مقایسه این دانشگاه‌ها مقایسه عادلانه‌ای نبوده و دانشگاه‌های با قدمت زیاد مثل دانشگاههای انگلیس، آلمان، سوئیس، روسیه و ... وجود ندارد و در صورت مقایسه بهتر دیده خواهد شد اوضاع دانشگاه‌های کشور از آنچه در این گزارشها آمده است بسیار بدتر است.

خلاصه‌ای از این مقایسه را در لینک زیر ببینید:

مهر:
در زیر جدولی از 9 دانشگاه برتر دنیا منتشر می‌شود که نشان می‌دهد این دانشگاه‌ها با قدمتی بسیار طولانی‌تر نسبت به اولین دانشگاه کشورمان دارای تعداد روسای کمتر و ثبات مدیریتی بسیار بالاتری هستند. در آخرین ردیف این جدول نیز وضعیت دانشگاه تهران، صنعتی شریف، امیرکبیر، خواجه نصیرالدین طوسی، علم و صنعت، شهید بهشتی، صنعتی اصفهان، فردوسی مشهد و کردستان آمده است.

عنوان دانشگاه

سالهای فعالیت

تعداد رؤسا

استانفورد

124 سال

11 رئیس

هاروارد

373 سال

28 رئیس

MIT

148 سال

18 رئیس

کورنل

144 سال

12 رئیس

امپریال لندن

102 سال

14 رئیس

میشیگان

192 سال

19 رئیس

فلوریدا

158 سال

15 رئیس

مینه سوتا

158 سال

14 رئیس

آلبرتا

101 سال

13 رئیس

تهران

75 سال

31 رئیس

صنعتی شریف

44 سال

31 رئیس

امیرکبیر

53 سال

21 رئیس

خواجه نصیر

79 سال

12 رئیس

علم و صنعت

31 سال

16 رئیس

شهید بهشتی

40 سال

16 رئیس

صنعتی اصفهان

32 سال

11 رئیس

فردوسی مشهد

51 سال

15 رئیس

دانشگاه کردستان

30 سال

11 رئیس

گروه حوزه و دانشگاه خبرگزاری مهر در این سلسله گزارش‌ها به بررسی دانشگاه های ایران و جایگاه لغزان مدیرانشان می پردازد.

در گزارشهای آماری خبرگزاری مهر دانشگاههای استانفورد، هاروارد، MIT، کورنل، امپریال لندن، میشیگان، فلوریدا، مینه سوتا و آلبرتا از میان دانشگاههای برتر دنیا به عنوان جامعه آماری و دانشگاههای تهران، صنعتی شریف، فردوسی مشهد، علم وصنعت، شهید بهشتی، صنعتی اصفهان، خواجه نصیر، امیرکبیر و کردستان از میان دانشگاههای ایران مورد بررسی قرار گرفتند.

مقایسه آمار مدیریتها در کل سالهای تحصیلی 9 دانشگاه برتر دنیا و 9 دانشگاه ایران

جامعه آماری

سال تحصیلی

تعداد روسا

9 دانشگاه برتر دنیا

1500 سال

144 رئیس

9 دانشگاه ایران

435 سال

146 رئیس


در مجموع 146 مدیری که بر دانشگاههای تهران، صنعتی شریف، فردوسی مشهد، علم وصنعت، شهید بهشتی، صنعتی اصفهان، خواجه نصیر، امیرکبیر و کردستان ریاست کرده اند از این تعداد 60 نفر یک سال و یا کمتر از یک سال در سمت خود باقی مانده اند.

در میان این 146 مدیر این دانشگاهها 33 رئیس دو ساله، 15 رئیس سه ساله، 21 رئیس چهار ساله و 9 رئیس پنج ساله وجود دارد و تنها هشت رئیس یعنی چیزی در حدود 8/4 درصد کل روسا موفق شدند در مدت زمانی بیش از پنج سال بر کرسی مدیریت خود باقی بمانند.

مقایسه 9 دانشگاه مطرح کشور با 9 دانشگاه برتر جهان و بررسی آمار و ارقام مربوط به ثبات مدیریت در این دانشگاهها اختلاف فاحشی را میان میانگین مدیریت در دانشگاههای جهان و ایران نشان می‌دهد به طوری که تنها هشت نفر در دانشگاههای بررسی شده داخلی موفق شده‌اند بیش از پنج سال سمت خود را حفظ کنند. این در حالی است که حتی میانگین مدیریت در اغلب دانشگاههای برتر جهان بیشتر از 10 سال است.

پ.ن. بد نیست مقایسه ای هم در مورد مسائل دیگر مثل مربیان ورزشی در کشور و در جهای دیگر دنیا انجام شود.

نظرات